Macron, Airbus’a Kanada titanyum yaptırımlarının hafifletilmesi konusunda yardımcı oldu
Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron, üst düzey bir diplomatik girişimde bulunarak Airbus ve diğer havacılık şirketlerinin Rus titanyumuna yönelik yaptırımlardan muaf tutulmasını sağlamak üzere Kanada Başbakanı Justin Trudeau’ya bizzat ulaştı. Bu müdahale, Kanada’nın havacılık ve uzay üretimi için hayati önem taşıyan metale yaptırım uygulama kararının ardından Mart ayında yapılan bir telefon görüşmesi sırasında gerçekleşti.
Merkezi Fransa’da bulunan Airbus ve Rus titanyumuna bağımlı diğer şirketler, Kanada’nın müttefiklerinden ayrılarak bu malzemeye yaptırım uygulaması karşısında alarma geçmişti. Yaptırımlar, dayanıklılığı ve hafifliği nedeniyle motor parçaları ve iniş takımlarının üretimi için gerekli olan havacılık sınıfı titanyumun en büyük üreticisi olan VSMPO-AVISMA’yı hedef aldı.
Macron’un çabaları, Fransız lidere yakın bir kaynak tarafından “önemli bir çaba” olarak nitelendirildi ve uygulanan kapsamlı diplomatik ve endüstriyel baskının altı çizildi. Lobi faaliyetleri en az bir başka Avrupa hükümeti tarafından da desteklendi. Reuters’in haberine göre, başlangıçtaki dirence rağmen Kanada birkaç gün içinde tutumunu değiştirerek Airbus ve diğerlerine muafiyet tanıdı. Bu karar Kanada’da yaptırım politikasına ilişkin siyasi bir tartışma başlattı ve Ukrayna’nın büyükelçisinden eleştiri aldı.
Kanada havacılık ve uzay endüstrisi yaptırımlar karşısında şaşkınlığa uğradı ve ilgili taraflar derhal Ottawa’ya çağrıda bulundu. Özellikle Airbus, A350-1000 jetinin tüm iniş takımları Ontario’daki tek bir fabrikada üretildiği için lobi çalışmalarının ön saflarında yer aldı. ABD’li havacılık devi RTX, Collins Aerospace iştiraki aracılığıyla Toronto yakınlarındaki Oakville fabrikasında tedarik kesintileriyle karşılaştı. Nisan ayında RTX, kısmen Kanada yaptırımları nedeniyle yeni tedarik sağlamak için 175 milyon dolarlık bir masraf bildirdi.
Ancak Boeing, Kanada’da Boeing’in 787 Dreamliner’ı için iniş takımları üreten Fransız ekipman tedarikçisi Safran’a (EPA:SAF) verilen ayrı bir muafiyet sayesinde kesintiden kaçınmayı başardı. Safran’a Kanada yaptırımlarından muafiyet tanınarak VSMPO titanyum kullanılarak 787 iniş takımı üretiminin devam etmesi sağlandı. Bu arada Boeing, titanyumu ağırlıklı olarak ABD’den tedarik ettiğini ve uzun vadeli tedarik sürekliliğini sağlamak için çalıştığını belirtti.
Airbus, Aralık 2022’de Rus titanyumunu yıllar değil aylar içinde aşamalı olarak terk etme niyetini açıkladı ve belirli bir hedef tarih verilmemiş olsa da bağımlılığını azaltmak için aktif olarak çalışıyor. Kanada tarafından sağlanan muafiyetlerin üç yıl süreceği ve bu süre zarfında havacılık endüstrisinin tedarik zincirlerini ayarlamasının beklendiği bildiriliyor.
Bu gelişme, havacılık ve uzay endüstrisinin Rusya ve Çin gibi ülkelerin stratejik malzemelerine olan bağımlılığına ilişkin daha geniş çaplı endişelerin yaşandığı bir ortamda ortaya çıktı.
Çin’in geçtiğimiz günlerde 1 Temmuz’dan itibaren bazı hassas havacılık ve uzay bileşenlerinin ihracatını kontrol edeceğini açıklaması, küresel havacılık tedarik zincirinin karmaşıklığını daha da arttırdı.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.